mandag 27. desember 2010

Juledessert

Hjemme hos oss blir vi ikke helt enige omhva som er den ultimate juledessert. Mannen min er oppvokst med riskrem og synes ikke julaften blir den samme uten. Jeg er oppvokst med mormors krokanfromasj og synes at det er det beste julen har å by på av mat. I dag har jeg for første gang prøvd meg på å lage det.
Første skritt på veien er å lage krokan. Den må være hjemmelaget ! Jeg skoldet og kuttet 200g mandler og la dem i panna sammen med 250g sukker. Så lot jeg det stå på litt svak varme mens jeg rørte litt innimellom. Det er ikke godt hvis krokanen smaker brent.
Etter hvert skifter blandingen farge og får den rette brunfargen. Når sukkeret er ferdig smeltet helles blandingen ut på bakepapir for å kjølne.
Så skulle kremen piskes, og deretter eggedosisen, mens gelatinen godgjorde seg.

Da krokanen var avkjølt knakk jeg den i biter og la dem i en pose. Deretter var det fram med kjevla for å slå løs på posen og knuse krokanen. Når den var ferdig knust hadde jeg den i eggedosisen sammen med gelatinen. Blandet godt før jeg hadde kremen i til slutt. Så var det bare å sette det kaldt.

Vi hadde gode venner på middagsbesøk, og da ribba var fortært var det tid for dessert. Den falt i smak, og det ble ikke mye igjen til i morra;)


2 kommentarer:

  1. Jeg kan skrive under på at dette var fantastisk godt. Du er flink til å lage mat, Hildegunn

    SvarSlett
  2. Takk, takk Hilde:) Det var hyggelig sagt. Jeg er jo veldig glad i krokanfromasjen, og litt av stasen er vel at jeg bare spiser det i jula:)

    SvarSlett