tirsdag 8. februar 2011

No knead bread.

Så er det min tur til å blogge om det fantastiske no knead bread. Jeg kom over oppskriften i bloggen til Ina http://matpaabordet.blogspot.com/ og syntes det så godt og enkelt ut. Tok litt tid før jeg heiv meg ut i det, men da jeg først gjorde det ble jeg bitt av basillen, og familien hade nybakt brød hver dag.


For å lage et brød trenger du:

500g mel
ca 2ts salt
ca 1/4ts gjær
4dl vann


Jeg er en slumper, så jeg varierer litt med type mel. Liker å ha litt grovt i, men ungene liker det ikke for grovt så har i litt forskjellig, men med overvekt av fint mel.


Alle ingrediensene has oppi en bolle, og så rører man det bare kjapt sammen med en skje, setter det under plast og setter det på et lunt sted. Hemmeligheten med dette brødet er den lange hevetiden, derfor trenger du heller ikke stresse med å få rett varme på væsken. Den kan være kald. Deigen skal stå minimum 12 timer. Jeg pleier å sette den før jeg legger meg. Tar meg 5 minutt.



Etter middag neste dag ser deigen ut som dette. I den originale oppskriften skal man nå helle deigen ut på et godt melet bakepapir og brette den et par ganger over før den heves videre. Jeg liker minst mulig rot og gris og har begynt med å strø godt med mel over deigen i bollen og bare brette den sammen et par ganger mens den er i bollen, så strør jeg godt med mel over igjen før den skal heve videre i to timer.





Etter en og en halv time settes ovnen på 250 grader og formen settes tom inn og varmes opp med ovnen. Når deigen er ferdig hevet tar du ut den varme formen og heller deigen oppi. Lokk på og så skal formen inn i ovenen igjen. 30 minutter på 250 grader med lokk, deretter tar du av lokket og senker varmen til 220 grader og lar brødet stå 15 minutter til.







Ta ut brødet og avkjøl det på rist.

Da jeg brettet brødet på bakepapir ble det mye mer melete enn det er her. Personlig synes jeg det er fint, og smaker godt. Ungene er ikke enige med meg og synes melet som er utenpå brødet er ekkelt og litt skummelt. Derfor prøver jeg nå å ha minst mulig på.








Brødet får fin farge og en kjempegod sprø skorpe. Ungene er ikke så begeistret for den sprøe skorpa og det er litt dumt. Jeg har lest at det er den forvarma forma som gjør skorpa sprø, så kanskje jeg skal prøve meg fram med kald form og se hvordan skorpa blir da.










Så er det bare å nyte lunka, hjemmebakt brød meg godt pålegg. Mmmmmmm......

4 kommentarer:

  1. Det så jo godt ut! kanskje jeg må prøve meg igjen... Er det den store tupper forma?

    SvarSlett
  2. Ja, den er kjempegrei til dette. Og ja, du burde prøve igjen;)

    SvarSlett
  3. er den ikke litt stor til 500g mel?

    SvarSlett