onsdag 19. september 2012

Risotto

Relativt enkelt og relativt genialt spør du meg. Jeg er veldig glad i risotto, og i litt skarpe smaker. Men det er jeg egentlig litt alene om her i huset, derfor er det sjeldent det lages noe utenom det vanlige. Men til kveldskos går det an å være litt mer vågal;)

Jamie Oliver i "Den nakne kokken" har en kjempegod oppskrift på risotto. Måtte gjøre den om til min egen, siden alle råvarene enten ikke var kjøpt inn eller ikke mulig å få tak i. Men man tager hva man haver, og det meste går.

Til 6 porsjoner:
1 liter kyllingkraft (jeg lager på terning)
1ss olivenolje
2 rød løk
2 hvitløksbåter, finhakket
400g risottoris
2 vinglass, av en eller annen hvitvin
salt og pepper
5ss smør
125g parmesan
en stor neve basilikum
125g chorizo og parmesan ost (smøreost)
150g snøfrisk med timian og rødløk
8 skiver spekeskink f.eks birkebeiner.
6 asparges

1.Varm kraften. I en dyp stekepanne varmer du olivenolje, løk og hvitløk og lar det frese i ca 4 min. ha i risen og skru opp varmen. Nå må du røre ofte. La risen bli blank og ha i vinen. Rør videre.

2. Når vinen har kokt i begynner du å spe med kraften. Ei øse om gangen. Skru ned varmen litt, rør og la væsken koke inn før du sper med ny kraft. Ha i salt.

3.Ha i basilikumen.

4.Ta kjelen av varmen og tilsett smør, parmesan og Chorizo osten. Rør godt inn. Kutt opp aspargesen og strø over. Legg på lokk og la hvil i et par minutter. Rett før servering har du på spekeskinka og Snøfrisk.

1 kommentar: