onsdag 12. september 2012

Mer hummingbird.

Whoopie pie med gresskar! Ikke visste jeg hva Whoopie pie var og gresskar er ikke akkurat noe som slenger rundt på kjøkkenet her. Men tilfeldigvis hadde jeg kjøpt en boks en dag, just in case, og da var det jo greit å få brukt den. Hentet fra boka til The Hummingbird Bakery-kakedager!
Oppskriften er som følger:

1,2dl solsikkeolje (jeg brukte maisolje, gikk helt fint)
200g lyst brunt strøsukker
1/2ts vaniljeessens
1 stort egg
1dl hermetisert gresskarpure
250g hvetemel
1/2ts bakepulver
1/2ts natron
1/2ts salt
1ts malt kanel
1ts malt ingefær

Bland olje, sukker og essens med kjøkkenmaskin til det får en lys farge. Hos meg tok det lit tid. Tilsett egget og gresskarpureen og bland videre. Så har du i resten av det tørre og blander til ei jevn røre. Legg små klatter på stekebrettet, ca 3-5cm i diameter. Stek i 10-12 min. Avkjøl.

Fyll:
85g usaltet smør
150g melis
80g Philadelphia
100g vanilla marshmallow fluff (heller ikke noe du tilfeldigvis har liggende, men tipper det går greit uten også)

Bland smør og melis på lav hastighet til det er glatt. Tilsett kremosten og bland videre. Tilslutt har du i fluffen og blander til det er luftig og lett. La den stå i kjøleskapet i 30-40 minutt.

Legg fyll mellom de flate sidene av to kjeks, og vips har du en whoopie pie. Ungene likte de best uten fyll, mens de voksne likte fyllet.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar