torsdag 1. november 2012

Gjærbakst.

Høst og gjærbakst passer fint sammen synes jeg. Mørke, kalde høstkvelder ute og fyr på peisen og lunka gjærbakst inne. Mmmmm.

Jeg har aldri prøvd meg på klippekrans før, men fant ei oppskrift i Ingrid Espelids kokebok som jeg ville prøve.

Du trenger:
100g margarin
3,5dl melk
50g gjær
1dl sukker
1ts kardemomme
500-600g hvetemel

Fyll:
3ss halvsmeltet margarin
3ss sukker
2-3ts kanel

egg til pensling.

Sett en gjærdeig som du pleier. Elt godt og hev i 30 minutt. Etter heving, ta deigen ut på bordet. Trill til ei lang pølse. Kjevle den ut til ca 25 cm bred. Pensle margarinen på og dryss på sukker og kanel. Rull sammen og form som en krans. Legg på brett med bakepapir.

Klipp ca 1 cm tykke blad og legg dem annenhvert til høyre og venstre. La kransen etterheve i 15-20 minutt. Pensle med sammenvispet egg. Stek den på nederste rille ved 200 grader i ca 30 minutt.

Jeg satte min for høyt oppe, men smaken vr god selv om den ble litt mørk. Det var tomt før kvelden var over;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar