mandag 2. januar 2012

Cake pops

Har lenge hatt lyst til å prøve meg på cake pops, som jeg har lest så mye om. Jeg fikk tak i pinner for ei god stund siden, men har liksom ikke hatt tid til å gjøre  noe mer med det. Men på nyttårsaften, av alle dager, fikk jeg lyst til å hive meg utpå, så som sagt så gjort. Jeg hadde ikke noe kakerester liggende, så jeg måtte bake. Lagde bare ei enkel skuffekake, som egnet seg fint til formålet.                      

 Mens kaka kjølte seg ned, lagde jeg en smørkrem som jeg blandet med litt jordbærpure for å bryte sjokoladesmaken litt. Deretter var det bare å gyve løs på kaka med en gaffel for å smule den godt opp. Fikk god hjelp av fireåringen, som var lettere sjokkert over at vi fikk lov til å gjøre sånt med kaka.
 Blandet sjokolade/jordbærkremen godt inn i smulene, til det ble en fast deig. Skikkelig grisearbeid;) Så formet jeg deigen til små kuler som jeg satte på brett. Ei skuffekake gav ca 55 kuler.
 Kulene ble satt i frysen i ca 20 min. Smeltet litt hvit sjokolade, sammen med litt matfett, blir fort tørr og brent hvis ikke. Sjokoladen brukte jeg som lim på pinnene før jeg stakk dem i kulene. Har lest at det ikke er nødvendig, men gjorde det for sikkerhetsskyld.
 Etter å ha fått pinner i kulene satte jeg dem tilbake i frysen i ca en time. Så smeltet jeg mer hvit sjokolade, og brun sjokolade og fant fram strøssel av ulik slag.
 Dyppet kulene i sjokoladen, og brukte ei skje til å helle over med også, slik at de ble helt dekket med sjokoladen. I og med at kulene er kalde stivner sjokoladen fort, så ikke vent for lenge før du ruller de i strøssel.
 Mens de tørket helt satte jeg dem i isopor slik at de stod stødig. Mine barn er ikke så glad i hvit sjokolade, så de likte bare de brune.
 Mmmm, jeg likte begge deler.

1 kommentar:

  1. herlilann!!!!!!!du lage jo alltid så mye snadder!!!!!!!!!!her var det mye som fristet!!!!klem

    SvarSlett