søndag 29. januar 2012

Glutenfrie knekkebrød

"Alle" lager visst knekkebrød, så jeg fant ut at jeg fikk prøve det jeg også. Prøvde først ei oppskrift som det ser ut til at mange bruker, med vann, mel og diverse frø. Men så fikk jeg smake noen supergode knekkebrød som en god kollega hadde laget, og de var litt mer spennende, så fant ut at jeg måtte prøve dem. Oppskriften er som følger:

2,5dl hakkede valnøtter
2,5dl sesamfrø
2,5dl linfrø
2,5dl solsikkefrø
4 egg
1ts salt
Begynte med å hakke valnøtter, brukte noen mandler også;)

Fylte på med sesamfrø. Hadde noen gresskarkjerner liggende også, så da byttet jeg ut litt av sesamfrøene med det.

Så var det linfrø. her ble litt byttet ut med hakkede pistasjnøtter.
Tilslutt solsikkefrø, som ble supplert av litt pinjekjerner. Det er ikke noe mel i denne oppskriften, så den må jo passe fint for glutenallergikere.
Egg tilsettes. Pisket dem lett sammen med en gaffel før jeg hadde dem sammenmed alle frøene.
Så røres alt godt sammen før det helles ut på bakepapiret. Det er ikke så lett å smøre utover, så det kan være lurt å legge et bakepapit over også og kjevle det flatest mulig, men disse skal være litt tjukkere enn vanlige knekkebrød. Før du setter de i ovnen er det også lurt å bruke pizzakutteren til å dele dem i biter, da er de lettere å knekke fra hverandre etterpå.

Stekes i ovnen i ca 10 minutt på 190 grader. Må opppbevares i metallboks, eller så kan de også bare ligge åpent på kjøkkenbenken. I plast blir de myke. Smaker herlig, men er ikke akkurat kalorifattige, selv om jeg innbiller meg at disse kaloriene er av den gode slagen.

Dessverre og tåpelig nok ingen bilder av det ferdige produktet, men gode var de;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar