mandag 16. juli 2012

Hvetestenger.

Jeg baker sjeldent skoleboller, for vaniljekrem er noe jeg ikke pleier å ha i hus. Men forleden fikk jeg servert hvetestenger i en bursdag, og tenkte at det måtte jeg lage. Det er jo egentlig mye mer genialt enn skoleboller. Mer krem, mindre bolle;)

Som sagt, så gjort. Jeg valgte den enkle varianten, og brukte ei bolleoppskrift. Verdens beste og luftigste boller.

1/2kg mel
100g sukker
100g smør
1/2ts kardemomme
3dl melk
1 egg
1pk gjær.

Denne kan dobles eller triples alt etter hvor mange boller (eller hvetestenger) du vil lage. Synes å huske at denne gav to stenger.

Smøret trenger ikke å smeltes, bare elt det sammen med det andre. Hold igjen litt av melken, slik at du ser at deigen ikke blir for klissete.

La heve i minst 30 minutt. Rull ut stengene, og la dem heve en stund til. Lag en fordypning i midten og fyll på med vaniljekrem

Stek i ovenen på ca 200 grader i 12-15 minutter. Se det litt an;)

Så er det bare å ha på melis og kokos, eller uten hvis du liker det best!

2 kommentarer: