lørdag 28. juli 2012

Rocky road!

Ferieturen i år gikk til Sverige. Der fant jeg noe søte, små mini marshmellows. De måtte jeg bare kjøpe, og så måtte jeg finne noe jeg kunne bruke dem til. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på Rocky road, og nå var tiden inne;)
Laget min egen lille vri, med karamellsaus. Jeg elsker karamell, og denne sausen er bare fantastisk!

Det hele begynner med en slags brownies bunn. Du trenger:

100g smør
40g kakao
200g brunt sukker
1 egg
1,2dl melk
1ts vaniljeekstrakt
80g hvetemel

Begynn med å smelte smøret. Rør deretter inn kakaoen. Så rører du inn resten. Du kan godt piske egger lett før du har det i. Hell i ei form. Jeg brukte ei vanlig ildfast form ca 20*25 e.l. Stek i ovnen på 180 grader i ca 30 minutt.
Så har du på minimarshmellows, så mye du vil egentlig, men det kan bli for mye;)
Ha på sjokoladeknapper, eller opphakket sjokolade.
Jeg er glad i nøtter, men ungene er ikke, så da blir det kompromiss. Halvparten med valnøtter, halvparten uten.
Så setter du kaken inn igjen i ovene i ca 5 minutt.
Tilslutt har du på karamellsausen, som du har laget klar på forhånd. Den består av:

2dl fløte
2ss sirup
2ts vaniljesukker
75g melis

Ha alt i ei gryte og kok opp. Rør underveis. La koke i minst 30 minutter. Etterhvert merker du at sausen tykner og blir brunere i fargen. Ha sausen på toppen av kaka. Du bør ikke bruke alt, da detter er en litt stor porsjon. Men det som blir til overs holder seg ei god stund i kjøleskapet, og er deilig på f.eks is!!

La kaka bli helt kald før du deler i stykker. Så er det bare å nyyte, gjerne sammen med en kopp kaffi;)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar