onsdag 10. august 2011

Dagens middagstips.

Eller, det er kanskje litt sent for det. Men morgendagens, kanskje? Da jeg tok heimkunnskap på lærerskolen ble vi tipset om at det var lurt å lage ukesmenyer for middag. Og det gjøres altså her i huset. Det er utrolig deilig å slippe og lure på hva vi skal ha til middag hver dag. Det gjør jeg jo forsåvidt hver torsdag, når jeg setter opp ny meny, men da er jobben gjort. Så handles alt som trengs inn på fredagen, og dermed er mye tid, penger og frustrasjon spart resten av uka. Ny meny starter hver lørdag. I dag stod det spagetti på menyen. Her i huset bor det kresne barn, så det er ikke alltid like lett å tilfredsstille de små ganene, men man må jo prøve, selv om de må smake på mye forskjellig. Ikke at spagetti er noe hokus pokus å lage, men here goes: Når jeg lager spagetti liker jeg at det er mer enn kjøttdeig i tomatsausen. Jeg kutter løk, gulrot, sopp og oliven, og legger til mais.


Varierer litt hva slags tomatsaus jeg bruker. På grunn av ungene selvfølgelig. I dag hadde jeg dristet meg til klassisk dolmio saus. Et risikabelt valg da det er både tomat og løkbiter i. For ikke å snakke om urter.

Jeg har begynt å bruke fullkornspasta. Sunnere, og metter mer.

Kjøttdeigen brunes lett og stekes videre sammen med løk og gulrøtter. Før jeg drister meg til å ha i det, har jeg selvfølgelig tatt av en del kjøttdeig som skal være til ungene.

Etter en stund har jeg i mais, sopp og oliven og krydder.

Imen alt dette skjer koker jeg opp vannet til spagettien. Har salt og olivenolje i vannet. Salt for smak, olje for at det ikke skal klebe.

Ha i tomatsausen. Mye til de voksne, litt til barna. Barnas tynner jeg ut med litt vann.

Så er vel spagettien ferdig kokt. Hell av vannet, ha i litt ekstra olje, og så er det bare å sette seg til bords og spise middag.

I dag hadde mannne med hjem en nydelig bukett med roser til meg, og dermed er dagen perfekt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar