søndag 14. august 2011

Skolestart og cupcakes.

I morgen begynner hverdagen igjen. Da begynner jeg på jobb. På oppfordring har jeg bakt noen cupcakes til å ha med (ikke at jeg var så vanskelig å be). Det skulle være sjokolade cupcakes, så da var det å finne ei god oppskrift. Har ei knallgod ei selv, men de er litt mer browniesaktige og litt klissete å spise, så jeg sjekket bloggen til Manuela (passion4baking) og fant ei der, som jeg har justert litte bitte granne;)


Sjokoladecupcakes:

3dl sukker

200g smør

4 egg

5dl mel

2ts bakepulver

2ts vaniljesukker

2ts SP

4dl matfløte eller melk

100g smeltet sjokolade

50g kakao + ca 8ss kokende vann

3ss cappucino pulver.

Smør og sukker mikses godt. Tilsett 1 egg om gangen og miks godt mellom hver gang. Tilsett SP og rør godt. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker i en bolle. Ha i røra sammen med 4dl fløte eller melk, eller 2dl av hver. Bland sammen. Ha i den smeltede sjokoladen. Ha i cappucino pulveret (sånn som du kan røre ut i vann) og kakao blandingen. Rør sammen. Stek midt i ovene på 200 grader i 15-20 min, Litt avhengig av hvor store former du bruker. De bittesmå stekte jeg i 10 min, mens de største stod 20 min. De mellomste-sånn midt i mellom. Følg litt med. Før helga var jeg på Trunken og fikk kjøpt meg en Wilton 1B, SP, vanilla extract, hvit frosting farge og bringebær smakstilsetning. Da er det gøy å bake og lage frosting. Jeg er veldig glad i frostingen med hvit sjokolade, men det er ikke mannen min, så i dag tenkte jeg å prøve ut noe han også kunne like. Den hvite frostingen er laget av smør, philadelphia ost, hvit sjokolade og vanilje ekstrakt. Brukte Wilton 1B da jeg skulle sprøyte den på. Den rosa frostingen derimot var litt mer hodebry, der måtte jeg dikte mens jeg holdt på, og ser vel muligheter for forbedring, men oppskriften ble som følger.


Bringebærfrosting:

ca 200g melis

3 gelatinblad

litt vann

bringebær smakstilsetning

3dl fløte

Jeg la gelatinen i bløt i kaldt vann. Kokte opp litt vann, hadde litt bringebærsmak i det kokte vannet, sammen med litt rosa farge fra Wilton. Hadde melis i en egen bolle, sånn litt på slump. Etter fem minutt tar du gelatinen ut av det kalde vannet og klemmer vannet av. Ha det i det varme vannet og rør godt. Ha vannet i melisen, rør sammen og sett kaldt ei stund. Pisk kremen og blan de to sammen.

Ser i ettertid at istedet for melis og smakstilsetning hadde det vært mye bedre med ekte frukt og litt sukker oppløst i kokende vann og hatt gelatinen i dette, men det blir neste gang. På pluss siden, mannen likte det.

God skolestart for alle som skal ha det:)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar