lørdag 20. august 2011

Mokka suffle.

I dag hadde jeg lyst til å bake, og kunne tenke meg å prøve noe nytt, så da måtte jeg til å lete i oppskriftsbøkene mine etter noe som kunne friste. Mokka suffle hadde jeg ikke prøvd før, så da valgte jeg det.
Det første jeg måtte gjøre var å klaregjøre formen. Bakepapir skulle festes rundt formen, og formen skulle smøres med smør og sukker. Her kommer oppskriften:


3ss sukker

40g smør

2ss hvetemel

2dl melk

1,5ss pulverkaffi

100g mørk, smeltet sjokolade

4 egg

melis, til pynt.


Sett ovnen på 18o grader. Smelt smør i en kjele, tilsett mel og rør over svak varme i 2 minutter.
Tilsett gradvis melk og rør blandingen glatt.


La det koke videre i 1 minutt og ta den deretter over i en bolle.


Oppløs kaffipulveret i 1ss varmt vann, ha det i bollen med melkeblandingen, sammen med sukkeret, den smeltede sjokoladen og eggeplommene. Visp det glatt.

Pisk eggehvitene til de danner stive topper, og vend litt i sjokoladeblandingen.


Rør forsiktig i resten av eggehvitene og ha blandingen i formen.



Nå skal det steke i ca 40 minutter. Jeg hadde den inne litt lenger enn det. Min hevet ikke over kanten på formen, så jeg kunne spart meg for styret med bakepapir rundt.

I det jeg hadde satt den i ovnen slo det meg; er det ikke suffle som hever veldig og lett faller sammen og er veldig vanskelig å få til. Hm, jo det tror jeg. Ja, ja, det er jo bare å vente på resultatet. Etter ca 45 minutt tok jeg den ut og strødde melis over. den falt litt sammen da jeg satte den til avkjøling. I oppskriften stod det, server straks, men da jeg begynte å kutte i den falt den enda mer sammen, så lurer litt på om den hadde holdt bedre på formen hvis jeg hadde latt den avkjøle mer. Noen som har erfaring??


Var fantastisk konsistens på denne her, og lunka, sammen med is en sikker vinner. Minstemann sa; den var litt god og litt ekkel. Antagelig fordi den var litt sterk. Kaffi og mørk sjokolade, kombinert med lite sukker, gjør at det kan være greit med noe søtt til.


Her er det bare å koke seg en kopp kaffi og nyte:)




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar